Wybór odpowiedniego roweru gravelowego to gwarancja spełnienia marzeń o dużych prędkościach, swobodzie i wolności na trasie. Ten rodzaj roweru szutrowego świetnie sprawdzi się w wielu okolicznościach, a jego użytkownicy nie będą musieli ograniczać się tylko do nawierzchni asfaltowych. Doskonała aerodynamika razem z ergonomiczną geometrią i solidnymi oponami to połączenie, które bardzo dobrze poradzi sobie na każdym rodzaju trasy – zaczynając od dróg szutrowych, a kończąc na polnych ścieżkach. Niezwykle wytrzymała konstrukcja to strzał w dziesiątkę na długich wyprawach, krótkich przejazdach po mieście i zjazdach na szlaku. Rower gravel to rodzaj jednośladu, który będziesz mógł wykorzystać w różnych okolicznościach, bez żadnych wyjątków. Czym charakteryzuje się ten typ rowerów oraz na co zwrócić uwagę przy ich wyborze?
Rowery gravelowe – czym się charakteryzują?
Rowery gravelowe powstały jako odpowiedź producentów na rosnące potrzeby rowerzystów – zarówno tych zawodowych, jak i amatorów. Ten rodzaj jednośladów łączy w sobie wiele różnych cech innych typów rowerów, dlatego będą one świetnym wyborem w przypadku osób, które nie mają do końca sprecyzowanych wymagań i szukają uniwersalnego sprzętu. Współczesny rynek branży rowerowej obfituje w wiele przeróżnych rodzajów rowerów. Wszystkie z nich są dostosowane do konkretnego stylu jazdy, a wiąże się z tym to, że zakres ich zastosowań jest mocno zawężony. Na szczęście rowery gravelowe przełamują te schematy i oferują swoim użytkownikom wiele cennych możliwości. Mówiąc krótko, gravel to niezawodny rower szutrowy z cechami szosówek, przełajówek i MTB w jednym. Decydując się na taki jednoślad, można spokojnie przemierzać różnorodne trasy, niezależnie od tego, czy są to drogi polne, czy asfaltowe.
Pierwszy rower gravelowy – jak to się zaczęło?
Choć historia jednośladów jest naprawdę długa, ich poszczególne rodzaje znane są światu dopiero od niedawna. Tak właśnie jest w przypadku rowerów typu gravel. Jak podaje większość źródeł, pierwszy rower gravelowy powstał dopiero w 2015 roku w Stanach Zjednoczonych. Motorem napędowym dla konstruktorów były potrzeby użytkowników, którzy nie mogli znaleźć w ofercie producentów dostatecznie uniwersalnego roweru. Wtedy dość dużą popularnością cieszyły się także modele MTB – sprawdzały się na większości tras, jednak nie zapewniały takiej szybkości i jednocześnie wysokiego poziomu komfortu jak rowery gravelowe.
Rower gravelowy, czyli połączenie szosówki i przełajówki
Wiele osób, które miały już przyjemność spróbować jazdy na rowerze gravelowym, wskazuje na podobieństwo tego typu jednośladów do innych, równie popularnych rowerów. Mowa tu o rowerach szosowych i przełajowych. Zanim jednak przejdziemy do wymienienia ich wspólnych cech charakterystycznych, warto wspomnieć o tym, czym wyróżniają się te dwa wymienione wcześniej rodzaje.
Rower przełajowy
Przełajowy rower powstał z myślą o jeździe w terenie. Jego cechą charakterystyczną jest kierownica typu baranek, która wymaga od użytkowników pochylonej pozycji podczas jazdy. Rowery przełajowe wyposażone są też w stosunkowo szerokie opony, które są niezbędne do jazdy na przełaj lub w okresie jesienno-zimowym. Natomiast jeśli chodzi o geometrię, umożliwia ona swobodną jazdę po krętych i często również błotnistych terenach. Rowery przełajowe są doceniane przez rowerzystów, głównie ze względu na niezawodność, solidność i bardzo dużą wytrzymałość mechaniczną.
Rower szosowy
Rower szosowy to sportowy typ jednośladu, który w ostatnich latach cieszy się bardzo dużą popularnością wśród osób, ceniących sobie aktywny tryb życia. Rowery szosowe są przeznaczone przede wszystkim do jazdy po utwardzonej nawierzchni. Wyróżniają się one charakterystyczną konstrukcją – lekką i aerodynamiczną, ponieważ z założenia mają służyć do rozwijania bardzo dużych prędkości. Rowery szosowe są wykorzystywane m.in. przez profesjonalnych zawodników kolarstwa szosowego.
Gravel – szutrowy rower do wielu zastosowań
Jak już wcześniej wspomniano, rower gravel łączy w sobie cechy rowerów przełajowych i szosowych, często określany jest więc jako rower szosowo-górski. Jeśli chodzi o wygląd i cechy konstrukcyjne, to nietrudno go pomylić z typową szosówką. Natomiast jeśli chodzi o możliwości – tutaj zauważyć można wyraźne podobieństwo do przełajówek. Stąd właśnie wynika jego ogromna uniwersalność i wszechstronność. Gravele pozwalają użytkownikom osiągać bardzo duże prędkości przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu komfortu i swobody ruchów.
Budowa roweru gravelowego
Kupując dla siebie rower, warto wiedzieć, jak jest zbudowany, ponieważ tylko w ten sposób będzie można wybrać odpowiedni model. Poszczególne części jednośladów mają bardzo duże znaczenie pod kątem późniejszego użytkowania. Nie inaczej jest w przypadku rowerów gravelowych, w których można wyróżnić kilka charakterystycznych cech budowy.
Rama
Rama to jeden z najważniejszych elementów każdego jednośladu. To na nią większość osób zwraca uwagę w pierwszej kolejności. Jej podstawowym zadaniem jest przede wszystkim zapewnienie dostatecznej stabilności, wygody oraz swobody ruchów podczas jazdy. Rowery gravelowe wyposażone są w bardzo stabilną geometrię. Nisko umieszczona mufa supportu to główny czynnik, który pozwala na osiąganie bardzo dużych prędkości. Rama w gravelach charakteryzuje się także stosunkowo łagodnymi kątami, zwłaszcza jeśli porównamy ją do konstrukcji występujących w innych rodzajach jednośladów. Tylny widelec jest zauważalnie wydłużony, natomiast główka jest bardzo wysoka. Kolejną charakterystyczną cechą jest duży rozstaw kół.
Jeśli chodzi o materiał, z jakiego wykonana jest rama rowerów gravelowych, to najczęściej jest to aluminium. Wyróżnia go przede wszystkim lekkość, elastyczność oraz wysoka wytrzymałość mechaniczna. Przy gravelach przeznaczonych do bardziej ambitnej, sportowej jazdy wielu producentów stawia na nowoczesny carbon, który ma wiele cennymi właściwościami z punktu widzenia rowerzystów. Ramy karbonowe są lekkie, sztywne, niwelują drgania i znakomicie przekazują moc generowana przez kolarza bezpośrednio w napęd roweru.
Kierownica
Kierownica w gravelach niezwykle przypomina swoim wyglądem tę, którą można znaleźć w rowerach szosowych. Nic więc dziwnego, że tak wiele osób myli te dwa rodzaje jednośladów. Mówiąc dokładniej, chodzi o kierownicę typu baranek, jednak po dokładniejszej analizie, szybko będzie można zauważyć, że w gravelach jest ona nieco inna. To, co ją odróżnia od kierownicy szosowej, to poszerzony chwyt, którego celem jest maksymalne zwiększenie sterowności podczas jazdy. Dzięki niej użytkownicy bez problemu mogą pokonywać nawet najbardziej wymagające drogi szutrowe.
Hamulce
Jak wiadomo, hamulce pełnią niezwykle ważną funkcję w każdym pojeździe. Tak jest również w przypadku rowerów – to od nich w głównej mierze zależy bezpieczeństwo użytkowników. Ma to szczególne znaczenie w przypadku szybkiej i wymagającej jazdy, czyli takiej, która najczęściej praktykowana jest właśnie na gravelach. Gravelowy rower zwykle jest wyposażony w hamulce tarczowe hydrauliczne. Ten rodzaj hamulców, choć jest stosunkowo drogi, to zapewnia użytkownikom najlepszą skuteczność i niezawodność, a tym samym najwyższy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy. Ich przewagą nad innymi, powszechnie stosowanymi rozwiązaniami jest to, że świetnie sprawdzają się zarówno w suchych, jak i mokrych warunkach.
Opony
Opony to kolejny ważny element rowerów, o którym nie można zapomnieć. To od nich zależy przyczepność jednośladu oraz stabilność jazdy. W rowerach gravelowych najczęściej stosuje się modele kół w rozmiarze 28 cali. Natomiast jeśli chodzi o szerokość, zazwyczaj jest to od 35 do 45 mm. Takie parametry opon pozwalają użytkownikom bez żadnych przeszkód pokonywać szutrowe drogi. Ponadto charakteryzują się tym, że w mniejszym stopniu zużywają się na asfalcie, dzięki czemu bez problemu można je stosować także podczas codziennej jazdy po mieście.
Rower gravel w pigułce
Budowa roweru gravel ma wiele cech charakterystycznych, po których poznać można, że to właśnie z tym rodzajem jednośladu mamy do czynienia. Przede wszystkim jest to dłuższy rozstaw osi, który dodaje gravelom stabilności podczas jazdy po najtrudniejszych nawierzchniach oraz dłuższy tylny trójkąt ramy, który stosuje się w celu zastosowania większych opon. Kolejna ważna cecha rowerów gravelowych, to konstrukcja wymuszająca na użytkownikach zachowanie bardziej wyprostowanej sylwetki niż w przypadku np. rowerów szosowych. Takie rozwiązanie ma zapewnić rowerzystom większy komfort podczas długodystansowych wypraw.
Rower gravelowy, szosowy czy przełajowy? Najważniejsze różnice
Kupno roweru to dla wielu osób spore wyzwanie – szczególnie dla tych, które do końca nie wiedzą, czym różnią się od siebie poszczególne ich rodzaje. Dość sporym problemem może być wybór pomiędzy rowerami gravelowymi, szosowymi i przełajowymi, ponieważ tak jak już wcześniej wspomniano, na pierwszy rzut oka są one do siebie bardzo podobne. Który więc z nich wybrać? Na to pytanie najlepiej odpowiedzieć dopiero po wskazaniu różnic pomiędzy nimi.
Różnice w geometrii
Różnice w geometrii można podzielić na: różnice w długości rury podsiodłowej i górnej rury ramy, wysokości główki ramy, długości tylnych widełek, szerokości kąta główki ramy i kąta rury podsiodłowej oraz rozstawu osi.
- Długość rury podsiodłowej – w przełajówkach jest ona najdłuższa, a dodatkowo górna rura nie opada zbyt mocno. W rowerach gravelowych i szosowych długość ramy podsiodłowej jest bardzo podobna.
- Długość górnej rury ramy – ten parametr jest bardzo mocno powiązany z innymi, a dokładniej z wysokością główki ramy, długością wspornika kierownicy oraz kątami ramy. Jednak ogólnie rzecz biorąc, w rowerach przełajowych jest ona najkrótsza, natomiast w pozostałych rodzajach bywa różnie i trudno tu wskazać jakieś konkretne schematy.
- Wysokość główki ramy – wyższa główka wiąże się z wyżej położoną kierownicą, a tym samym bardziej wyprostowaną i wygodną pozycją kolarza.
- Długość tylnych widełek – najdłuższe widełki maja rowery typu gravel. Dzięki temu można zamontować szersze i wyższe opony, które w tym rodzaju jednośladów mają kluczowe znaczenie. Stosunkowo długie widełki często można także znaleźć w rowerach przełajowych. Takie rozwiązanie stosuje się, aby przestrzeń pomiędzy ramą a oponą trudniej zapełniała się błotem.
- Szerokość kąta główki ramy – z płaskim kątem najczęściej można się spotkać w rowerach przeznaczonych do terenowej jazdy. W rozważanym przypadku będą to rowery gravelowe i przełajowe. Jadąc w trudnych warunkach, stabilność jest bardzo ważna. Gwarancją tego jest właśnie mniejszy kąt. Niestety kosztem zwrotności.
- Szerokość kąta rury podsiodłowej – im jest ona większa, tym pozycja użytkownika jest bardziej wysunięta do przodu i aerodynamiczna. We wszystkich rodzajach omawianych rowerów, szerokość kąta rury podsiodłowej jest dość podobna.
- Rozstaw osi – największy rozstaw osi jest w rowerach typu gravel. Takie rozwiązanie konstrukcyjne jest konieczne, aby możliwe było wstawienie dostatecznie szerokich opon.
Różnice w napędzie
Omawianie różnic w napędzie zaczniemy od rowerów szosowych, z rozróżnieniem na rowery szosowe z wyścigową geometrią oraz rowery szosowe z geometrią typu endurance. W pierwszym wariancie standardem są korby z dwoma blatami, najczęściej w zestawie 52/36. Natomiast jeśli chodzi o kasety, najczęściej jest to zakres 11-25 lub 11-28. W rowerach szosowych z geometrią typu endurance zazwyczaj montowana jest kompaktowa korba 50/34 oraz kasety o dość szerokim zakresie, czyli 11-30 lub 11-32 lub 11-34.
W rowerach przełajowych tradycyjnym rozwiązaniem jest zestaw tarcz 46/36 oraz kaseta 11-28. Rzadziej zdarzają się kasety 11-30 i 11-32.
Jeśli chodzi o napęd w rowerach gravelowych, pod tym względem panuje dość duża dowolność. Można spotkać się z korbami z dwiema tarczami 50/34, które są charakterystyczne dla szosówek, a także z przełajowymi korbami 46/36. Nowoczesna rowery gravelowe z ramą karbonową mają jedną tarczę z przodu i tylną kasetę z 11 lub 12 lub 13 przełożeniami. Kasety do graveli to w większości przypadków 11-32, 11-34 i 11-36.
Różnice w hamulcach
Kolejne różnice dotyczą hamulców. W rowerach szosowych jeszcze do niedawna najpopularniejszym rozwiązaniem były hamulce szczękowe. Obecnie w wielu modelach ustępują one miejsca znacznie skuteczniejszym hamulcom tarczowym.
W rowerach przełajowych bardzo popularne były hamulce szczękowe cantilever, ale tak jak w przypadku rowerów szosowych, coraz częściej można się w nich spotkać z hamulcami tarczowymi. Rowery typu gravel w zdecydowanej większości wyposażone są w hamulce tarczowe, które są gwarancją niezawodności podczas jazdy w suchych i mokrych warunkach.
Różnice w oponach
W wyścigowych rowerach szosowych opony mają szerokość 25mm. W szosówkach typu endurance popularnym rozwiązaniem jest ogumienie o szerokości 25 i 28 mm, a w niektórych przypadkach nawet 32 mm.
Cechą charakterystyczną rowerów przełajowych są opony w rozmiarze 33 mm. W przypadku tego rodzaju jednośladów raczej trudno będzie znaleźć odstępstwa.
Jeśli chodzi o rowery gravelowe, tutaj stosuje się opony w szerszym zakresie od 35 do 50 mm.
Gravelowy rower – dla kogo będzie odpowiedni?
Gravelowy rower doskonale sprawdzi się w przypadku osób, które poszukują wygody charakterystycznej dla szosówek typu endurance, lecz znacznie większych możliwości, które do zaoferowania mają natomiast m.in. rowery przełajowe. Rower typu gravel łączy te dwie cechy w jedno, stanowiąc dla takich osób propozycję nie do odrzucenia. Ten rodzaj jednośladów daje użytkownikom możliwość stosowania szerszych opon, a także zamontowania bagażnika czy błotników, które mogą się przydać zwłaszcza podczas dłuższych wypraw.
Rower gravel – wszechstronny i niezawodny w wielu okolicznościach
Zastosowanie rowerów gravel jest bardzo uniwersalne. To właśnie z tego powodu ten rodzaj jednośladów cieszy się tak dużą popularnością wśród sportowców i amatorów. Rowery gravel charakteryzują się znakomicie przemyślaną konstrukcją, która umożliwia swobodną jazdę dosłownie w każdym terenie. Został on zaprojektowany z myślą o jeździe po różnych nawierzchniach i przewożeniu dodatkowego ekwipunku, co jest szczególnie istotne w przypadku całodziennych wycieczek poza miasto. Rowerem gravelowym śmiało będzie można się wybrać na trasę po szosie i bezdrożach, a także dojeżdżać nim do pracy. Rowery gravelowe to odpowiedź na potrzeby użytkowników dotyczące wszechstronności. Nie każdego przecież stać na zakup dwóch czy nawet trzech rodzajów rowerów – rower gravel znakomicie rozwiązuje ten problem. Tym bardziej że miłośników kolarstwa z roku na rok przybywa coraz więcej. Rower gravel to rower górsko-szosowy, dla którego nie ma tras nie do pokonania.
Jaki model wybrać? Propozycje od włoskiego producenta
Zdecydowałeś się na rower gravelowy, ale nie wiesz, na jaki model warto postawić? Firma CAR-BIKE może pochwalić się bardzo interesującą ofertą rowerów od włoskiego producenta Bianchi, które na pewno przypadną Ci do gustu. Historia tej marki sięga aż 1885 roku, co jest najlepszym potwierdzeniem tego, że ma ona ogromne doświadczenie w produkcji jednośladów tego typu. Bianchi to marka, która jest bardzo doceniana w branży rowerowej. Użytkownicy tych włoskich rowerów wskazują przede wszystkim na wysoką jakość wykonania, trwałość zastosowanych materiałów oraz ogólną wytrzymałość i solidność konstrukcji. Rowery gravelowe Bianchi są obecnie uznawane za jedne z najbardziej prestiżowych jednośladów dostępnych na rynku, a więc naprawdę warto się im bliżej przyjrzeć. Oto niektóre z modeli, które znajdziesz w naszej ofercie.
Bianchi Impulso Disc Gravel
Bianchi Impulso Disc Gravel to rower, który wyróżnia się piękną i unikatową stylistyką, która na pewno przypadnie do gustu przede wszystkim osobom, dla których ważna jest dobra prezencja na trasie. Rama tego roweru została wykonana z cieniowanego aluminium, natomiast widelec z carbonu. Oferowany model jest bardzo wygodny, a wszystko to dzięki niezwykle komfortowej geometrii endurance. Jeśli chodzi o osprzęt, zastosowano w nim nowoczesny Shimano GRX z 2 × 11 przełożeniami. Impulso wyposażone jest w niezawodne hydrauliczne hamulce tarczowe oraz opony 700×38C lub 700x40C.
Bianchi Arcdex Disc Gravel
Bianchi Arcdex Disc Gravel to kolejna propozycja, którą znaleźć możesz w naszej ofercie. Jest to jeden z najnowszych modeli, łączących w sobie cechy popularnych rowerów szosowych i przełajowych. Rama tego roweru w całości została wykonana z carbonu, co jest gwarancją lekkości i zwinności na trasie. W połączeniu z niezwykle komfortową geometrią endurance Arcdex Disc Gravel, stanowi świetną opcję nawet dla najbardziej wymagających użytkowników. Rower został wyposażony w osprzęt Shimano GRX z 1×11 przełożeniami, elektroniczny Shimano GRX Di2 lub najnowszy Campagnolo Ekar z 1x13 przełożeniami. Pozostale komponenty roweru to najczęściej Bianchi Velomann.
Bianchi Via Nirone 7 Allroad
Bianchi Via Nirone 7 Allroad to model dedykowany wszystkim tym, którzy marzą o możliwości jazdy po asfalcie, szutrach i na przełaj. Rower idealnie sprawdzi się zarówno podczas jazdy rekreacyjnej, jak i w trakcie wymagającego sportowego treningu. Zastosowano w nim ramę wykonaną z aluminium oraz przedni carbonowy widelec. Jeśli chodzi o osprzęt, jest nim profesjonalny Shimano GRX 400 z 2 × 10 przełożeniami. Dodatkowo model wyposażono w komponenty od włoskiego producenta – Bianchi Reparto Corse.
Shimano GRX – osprzęt rowerowy dla profesjonalistów
Grupa osprzętu Shimano GRX, która stosowana jest w wielu oferowanych przez nas modelach rowerów gravelowych, to gwarancja ergonomii jazdy w każdych warunkach. Shimano GRX ma do zaoferowania swoim użytkownikom doskonałe parametry jazdy po zróżnicowanych nawierzchniach, świetnie zoptymalizowane opcje biegów, niezawodność oraz cichy i stabilny układ napędowy, który nigdy nas nie zaskoczy. Osprzęt Shimano GRX został zaprojektowany z myślą o rowerzystach, a dokładniej mówiąc – o ich wygodzie, bezpieczeństwie i wielu możliwościach jezdnych. To, co wyróżnia tę grupę na tle innych, to przede wszystkim zastosowanie innowacyjnych technologii, które nie mają sobie równych. Dzięki nim jazda jest płynna, cicha, komfortowa i w pełni bezpieczna. Jeśli zastanawiasz się, jaki rower wybrać, postaw na model z osprzętem Shimano GRX, a na pewno się nie zawiedziesz.
Jazda na rowerze gravel – o jakich akcesoriach warto pamiętać?
Stabilna konstrukcja roweru i nowoczesny osprzęt to nie wszystko. Decydując się na rozpoczęcie przygody ze światem gravelu, warto pamiętać także o dodatkowych akcesoriach, które wpływają na komfort jazdy oraz przydają się na trasie. Mowa tu przede wszystkim o odpowiedniej odzieży, butach i kaskach kolarskich, które mają szczególne znaczenie. W ofercie sklepu CAR-BIKE znajdziesz wiele fantastycznych produktów, które zapewnią Ci maksymalną wygodę podczas jazdy, ale także należyte bezpieczeństwo. Przydać Ci się może również odżywka i bidon kolarski – koniecznie sprawdź, co dokładnie mamy do zaoferowania.
CAR-BIKE – internetowy sklep rowerowy, w którym znajdziesz to, czego szukasz
W firmie CAR-BIKE zajmujemy się sprzedażą profesjonalnych rowerów. Znajdziesz u nas nie tylko szeroką gamę rowerów gravelowych, lecz także rowery szosowe, rowery triathlonowe oraz rowery MTB. Nasze modele dedykowane są zarówno dla wyczynowych sportowców jak i osób, które dopiero co rozpoczynają przygodę z tym sportem. W ofercie posiadamy nowe, powystawowe i używane rowery. Wszystkie z nich są w pełni sprawne, solidne i niezawodne. Możesz je kupić stacjonarnie w naszym sklepie w Gnieźnie lub skorzystać z opcji zamówienia internetowego. Poza rowerami oferujemy także profesjonalne komponenty Shimano, części i koła rowerowe, kaski, odzież i buty oraz inne akcesoria, które mogą Ci się przydać na trasie, czyli m.in. odżywki i bidony kolarskie. Wybór naszego sklepu to gwarancja bezpiecznych zakupów, fachowej obsługi oraz błyskawicznej wysyłki. Serdecznie zapraszamy do kontaktu!