Adres: Sklep Gniezno, ul. Zbigniewa Herberta 9

|

tel: 603 967 413

|

e-mail: kolarz@car-bike.pl

|

Godz. otwarcia: poniedziałek: 10:00-14:00 | wtorek-piątek: 10:00-17:00

Rowery crossowe

To przede wszystkim optymalny rower do jazdy rekreacyjnej. Łączy w sobie cechy rowerów górskich, trekkingowych, a w niektórych przypadkach również rowerów typu gravel. Oznacza to, że rowery crossowe uważane są za bardzo uniwersalne i najlepsze dla wszystkich tych, którzy nie mogą się zdecydować pomiędzy wyżej wymienionymi kategoriami. Z drugiej strony należy mieć na uwadze, że nie spełnią one wszystkich oczekiwań miłośników górali czy modeli typowo trekkingowych. Jakie są więc najważniejsze cechy crossów?

Przede wszystkim bardzo niska waga. Lekki rower crossowy waży zaledwie 13-14 kg, co ma niebagatelny wpływ na jego dynamikę. Tym, co wpływa na masę roweru, jest rama, najczęściej wykonana z aluminium oraz maksymalnie ograniczone wyposażenie. Cross nie posiada błotników, bagażnika, oświetlenia ani stopki. U niektórych producentów można zauważyć, że rower crossowy jest po prostu "odchudzoną" wersją trekkingowego. Pozbawiony dodatkowego osprzętu ma niższą wagę i sportową prezencję.

Charakterystyczne dla crossa są duże koła 28 cali na stosunkowo wąskich oponach - takie jak w rowerach trekkingowych, dlatego rower typu cross nie będzie sobie radził tak dobrze w terenie, jak górski, ale w wielu przypadkach istnieje możliwość wymiany opony.

Godną uwagi cechą typową dla rowerów crossowych jest skok amortyzatora przedniego, który wynosi 50-65 mm. Wartość ta jest o połowę niższa niż w typowy rowerach MTB, dlatego choć cross nadaje się do jazdy w terenie, nie poradzi sobie w ekstremalnych warunkach. W zupełności jednak taki amortyzator wystarczy na szutrze, zwykłej leśnej ścieżce oraz w miejskich realiach.

Rower crossowy - kompromis między rowerem górskim a rowerem trekkingowym

Jak już wspomnieliśmy, cross jest połączeniem tych dwóch typów rowerów. Górale cechują się wyjątkową stabilnością oraz doskonałą przyczepnością do naturalnego podłoża. Nie rozwijają one zawrotnej prędkości na asfalcie, lecz umożliwiają jazdę w trudnych warunkach, a ich producenci z reguły skupiają się przede wszystkim na bezpieczeństwie użytkownika w terenie. Zastosowane w tych modelach przerzutki dają szansę szybkiego przestawienia się z jazdy po utwardzonej ścieżce na podjazd po piasku.

Rower trekkingowy to z kolei świetny wybór do rekreacyjnej jazdy tak w mieście, jak i poza nim. Rama w modelach trekkingowych jest stabilna, lecz nieco ciężka. Akcesoria w postaci błotników, bagażnika, uchwytu na bidon, wywierają dodatkowy wpływ na ostateczną wagę roweru. Co ważne, często pomijanu jest tu amortyzator przedni na rzecz sztywnego widelca.

Jak się ma zatem klasyczny rower crossowy do powyższych typów? Jest stabilny, jego rama sztywna jak w przypadku rowerów górskich, a przy tym bardzo podobny lub nawet ten sam osprzęt np. napęd, hamulce. Z kolei koła i opony crossów zostały zaprojektowane, podobnie jak w trekkingach, w taki sposób, by radził sobie na niewymagających leśnych ścieżkach, lecz sprawniej niż rower górski pokonywał trasy asfaltowe. Crossowi zdecydowanie bliżej do roweru trekkingowego. Ma podobną geometrię, lecz jest znacznie lżejszy, co sprzyja dynamice jazdy. Ostatecznie rower crossowy można w razie zaistnienia takiej potrzeby, doposażyć o elementy kluczowe dla roweru turystycznego. Montaż błotników, bagażnika na sakwy pozwoli na stworzenie lekkiego, roweru trekkingowego do organizacji komfortowych wypraw rowerowych na dłuższe odległości.

Niska waga crossa to ogromny atut nie tylko w kontekście samej jazdy, ale również podczas wkładania roweru do bagażnika, montowania go na dachu samochodu lub wnoszenia codziennie po schodach do mieszkania czy piwnicy.

Dla kogo rower crossowy będzie najlepszym wyborem?

To przede wszystkim niezwykle uniwersalny typ rowerów, dlatego tak wiele osób decyduje się właśnie na model z tej kategorii. Idealnie sprawdza się dla amatorów, czyli tych, którzy szukają codziennego środka transportu i/lub roweru na weekendowe czy wakacyjne wypady za miasto. Największą zaletą crossa jest właśnie to, że doskonale radzi sobie na drogach asfaltowych, ale także w niezbyt wymagającym terenie. Umożliwia więc korzystanie z niego w celach praktycznych, jak i hobbystycznych. Jeżeli chcesz dojeżdżać rowerem do pracy, a czasem urządzić sobie wypad do lasu, nie musisz kupować dwóch różnych modeli rowerów. Cross będzie złotym środkiem. Z drugiej strony należy pamiętać, że trudno będzie mu pokonać trasę asfaltową z taką prędkością, jak rower szosowy i nie poradzi sobie z wyboistym terenem tak, jak rower MTB. To kompromis dla użytkowników, którzy lubią zróżnicowaną nawierzchnię.

Rowery typu cross - pozycja za kierownicą

Z uwagi na fakt, że rowery crossowe damskie i męskie należą do grupy rowerów rekreacyjnych, wymuszają one wyprostowaną pozycję. Wąska kierownica została zaprojektowana w taki sposób, by zapewniać maksymalny komfort podczas dłuższej jazdy. To zdecydowanie najlepsze rozwiązanie dla tych, którzy zmagają się na co dzień z problemami z kręgosłupem, a po wycieczce w pochylonej pozycji na rowerze górskim czy szosowym doskwiera im ból pleców lub wręcz męczą się podczas jazdy. Przecież to ma być przyjemność! Oczywiście kluczową kwestią jest tu również odpowiedni dobór rozmiaru ramy oraz ustawienia wysokości siodełka i kierownicy. Dobre dopasowanie komponentów rowerowych pozwoli odciążyć mięśnie kręgosłupa oraz stawy. Jest to szczególnie ważne przy dłuższych trasach, gdzie priorytetem powinno być stworzenie maksymalnego komfortu dla kolan, bioder, barków i nadgarstków. Aby optymalnie wyregulować rower męski crossowy, jak i damski, należy pamiętać o zachowaniu mniejszego kąta niż 90º pomiędzy ramieniem a tułowiem i zapewnieniu kolanom delikatnego ugięcia, gdy pedał znajduje się w najniższym punkcie.

Kierownica przy jeździe rekreacyjnej po mieście najczęściej ustawiona jest na tej samej wysokości co siodełko. W sytuacji, gdy wybierasz się w teren, możesz ją delikatnie obniżyć. Ciężar Twojego ciała będzie wówczas lepiej rozłożony pomiędzy oba koła i zyskasz większą kontrolę nad rowerem.

Możliwość regulacji komponentów w rowerze crossowym pozwala uzyskać optymalną pozycję, w której dany użytkownik będzie się czuć najbardziej komfortowo. Warto tu zaznaczyć, że nie dla każdego i nie zawsze wyprostowana pozycja jest tą najwygodniejszą.

Rower crossowy damski a rower crossowy męski - czym się różnią?

O ile niektóre typy rowerów prezentują się zupełnie inaczej w wersji dla panów i dla pań, w przypadku rowerów crossowych, na pierwszy rzut oka ich geometria jest bardzo do siebie zbliżona.

Podstawową różnicą jest kształt górnej ramy, która w wersji damskiej poprowadzona jest nieco niżej niż w przypadku rowerów męskich. Nie jest to jednak tak znacząca różnica, jak np. w przypadku rowerów miejskich. Taki kształt ramy pozwala na utrzymanie jej większej sztywności i stabilności roweru podczas jazdy poza drogami utwardzonymi. Podobną sytuację spotykamy w rowerach MTB.

Następnym element, który może być nieco innym, jest siodełko. Niektórzy producenci montują dla kobiet odrobinę szersze siodełka rowerowe, dostosowane do odmiennej budowy anatomicznej.

Węższa kierownica oraz krótszy mostek i niższa waga roweru to kolejny ukłon w kierunku komfortu jazdy pań, których budowa ciała jest drobniejsza, niż w przypadku statystycznego mężczyzny. Wielu producentów stawia też na "kobiecą" kolorystykę swoich rowerów. Pojawiają się modele w barwach pastelowych, z różowymi lub fioletowymi elementami, lecz ostatecznie ich popularność wśród rowerzystek wcale nie jest większa niż modeli w klasycznej czerni, bieli czy graficie.

Warto zwrócić uwagę na to, że wiele kobiet decyduje się na lekki rower crossowy męski zamiast typowy damski rower crossowy. Wynika to przede wszystkim z dobrego dopasowania modelu do swoich potrzeb, stylu jazdy i poczucia komfortu. To nimi należy się kierować przy zakupie roweru, nie samą kategoryzacją, która jest symboliczna i niczego nie narzuca.

Na co zwrócić uwagę, kupując rower damski crossowy i rower męski cross?

Osprzęt

Zawsze warto postawić na dobry osprzęt znanych producentów. Choć z reguły są to wyższe koszty, w przypadku awarii można liczyć na ewentualny serwis, wymianę, komponenty no name zaś w większości przypadków są jednorazowe i narażają użytkownika w perspektywie czasu na nieplanowane wydatki.

Nie musisz od razu celować w osprzęt z najwyższej półki. Zdecydowanie ważniejsze jest, by był dobrany adekwatnie do Twoich potrzeb. Kieruj się tym, by jazda na rowerze sprawiała Ci przyjemność i frajdę. Weź pod uwagę swój styl jazdy, rodzaj tras, które planujesz pokonywać, a także ich długość.

Kupując rower, skontroluj poziom wszystkich komponentów. Zdarza się, że rowery crossowe męskie i damskie promowane są przez wskazanie na jeden czy dwa elementy, którymi naprawdę mogą się pochwalić, a tymczasem pozostałe nie robią wrażenia lub są po prostu słabe. Zawsze upewnij się, że te części, które mają dla Ciebie znaczenie, są odpowiedniej jakości.

Amortyzatory

Rowery crossowe dostępne na polskim rynku zazwyczaj wyposażone są w amortyzator jednej z dwóch marek: SR SUNTOUR lub Rock Shox. Obie firmy działają na rynku już od ponad 30 lat i są godne zaufania. Jeżeli chcesz mieć bardzo lekki rower crossowy, rozważ model ze sprężyną powietrzną. Dodatkowym jej atutem jest możliwość dostosowania twardości takiego amortyzatora do wagi użytkownika. Jest to szczególnie mocno polecane rozwiązanie dla osób o drobnej budowie ciała, których waga oscyluje w okolicy 50-60 kg, ale również dla użytkowników powyżej 90 kg.

Tym, co warto rozważyć podczas nabywania roweru crossowego, jest blokada skoku amortyzatora. Przyda się ona w trakcie jazdy po asfalcie. Pozwoli rozwinąć większą prędkość, nie marnując energii na "bujanie" góra/dół, a także ułatwi pokonywanie gładkich podjazdów.

Możliwość doposażenia roweru

Jeżeli zastanawiasz się między rowerem crossowym a rowerem trekkingowym, albo po prostu planujesz raz na jakiś czas dłuższe wyprawy, przyjrzyj się ramie modelu, który zamierzasz kupić, by się upewnić, że w razie potrzeby bez problemu doczepisz do niej bagażnik, błotniki oraz bidon. Rower, który ma mocowanie na tylnym trójkącie, wyposażysz w dodatkowe akcesoria, które ułatwią Ci montaż sakw oraz zabezpieczą bagaże oraz Twoją odzież przed błotem. Bagażnik i błotniki mogą się okazać również niezwykle praktyczne podczas codziennych dojazdów do pracy lub szkoły.

Hamulce

Hamulce w rowerach crossowych to najczęściej hamulce typu V-Brake i hamulce tarczowe: mechaniczne lub hydrauliczne. V-Brake są wystarczająco dobre dla osób, które planują jazdę typowo rekreacyjną, nie mają żadnych specjalnych wymagań wobec hamulców poza tym, by były sprawne i niezawodne. Ich niepowtarzalną zaletą jest bardzo niska waga, a także niskie koszty eksploatacji i bardzo intuicyjna obsługa.

Bardzo fajnie sprawdzają się także hamulce hydrauliczne. Te mają już bardzo dużą siłę hamowania, nie wymagają żadnej obsługi pomiędzy serwisami, lecz są droższe w eksploatacji, a ich naprawa w przypadku awarii na trasie należy do trudnych. Znacznie lepiej jednak niż V-Brake poradzą sobie z błotem i wodą.

A co z hamulcami tarczowymi mechanicznymi? Ich działanie jest nieco bardziej skomplikowane, waga większa, a efektywność w przypadku rowerów crossowych wcale nie przewyższa V-Brake'ów.

Napęd

Tu także najlepiej postawić na popularną markę, która cieszy się dużym uznaniem wśród producentów rowerów, a przede wszystkim ich klientów. Solidne komponenty składające się na napęd pozwolą Ci uchronić się przed nieprzyjemnymi awariami na trasie oraz kosztownymi naprawami.

Rozmiar ramy

Z uwagi na fakt, że crossowe rowery mają być z założenia maksymalnie wygodne i stabilne, w ich przypadku rama powinna być nieco większa (nigdy za duża) niż w przypadku np. rowerów górskich, gdzie mała rama ma wpływ na lepszą zwrotność i panowanie nad rowerem w trudnych warunkach. Crossem raczej nie będziesz zjeżdżać po zabłoconych górskich szlakach, a większa rama to zdecydowanie większa wygoda podczas spokojnej przejażdżki po miejskich ścieżkach rowerowych, asfalcie, jak również polnych drogach czy szutrze. Zawsze jednak upewnij się, że rozmiar ramy pozwala Ci swobodnie na niego wsiadać i zsiadać, a w przekroku zostaje tyle miejsca, że w przypadku nagłej potrzeby zeskoczenia, nie będziesz ryzykować obiciem się i utratą równowagi.

Koła

Koła w rowerze crossowym zawsze, niezależnie od rozmiaru i ceny mają tę samą średnicę, czyli 28 cali. Taki sam rozmiar obręczy znajdziemy w rowerach szosowych, ale też górskich 29. Co nam to daje? W razie potrzeby i chęci zmiany charakteru swojego jednośladu niektóre modele crossa umożliwiają wymianę opon z niewielkim bieżnikiem na szerokie (2-calowe) opony z roweru górskiego. Jeśli czujesz, że może to być dla Ciebie ciekawa opcja, z której będziesz chciał skorzystać, upewnij się wcześniej, czy określony model pozwoli na taką podmiankę, uwzględniając ilość miejsca znajdującą się pod koroną widelca oraz w tylnym trójkącie ramy.

Dodatkowe wyposażenie roweru crossowego - co warto kupić?

Z założenia ma to być rower maksymalnie odciążony, stąd kupujemy "golasa". Zdecydowanie większy sens ma dokupienie elementów, które uznasz za przydatne, niż pozbywanie się załączonych w pakiecie, które były wliczone w cenę, a będą tylko przeszkadzać.

Brak dodatkowego wyposażenia o elementy takie jak np. w rowerze trekkingowym może być plusem nie tylko z perspektywy wagi sprzętu, ale również z innego powodu. Bardzo często te komponenty prezentują niską jakość lub ich forma, funkcjonalność mija się z potrzebami konkretnego użytkownika, przez co w efekcie szybko dochodzi do ich wymiany. Lekki rower crossowy damski oraz męski z możliwością mocowania bagażnika, błotników, oświetlenia, koszyka na bidon, dzwonka, stopki daje szansę samodzielnego wybrania tych części, jeśli tylko uznasz, że ich potrzebujesz i faktycznie będziesz z nich korzystać. W takiej sytuacji możesz zakupić te, które najlepiej sprostają Twoim oczekiwaniom i pozwolą Ci na pełną satysfakcję, zwiększając komfort jazdy.

Wybór poszczególnych części jest kwestią mocno indywidualną i najlepiej jest podjąć decyzję już w trakcie użytkowania roweru. Zakup bagażnika po to, by wozić torbę do pracy, może się okazać nietrafionym pomysłem, jeśli uznasz, że jednak wolisz lżejszy sprzęt, a torbę wystarczy zamienić na plecak.

Bagażnik

Chcąc wyposażyć swojego crossa w bagażnik, wybór modelu poprzedź odpowiedzią na pytanie, co będziesz na nim woził. Kurtkę, niewielkie zakupy czy może sakwy rowerowe na wyjazd? Dobierz bagażnik adekwatnie do tych preferencji.

Błotniki

Błotniki to praktyczny dodatek, gdy zamierzasz jeździć na rowerze niezależnie od pogody. Dłuższa wyprawa, podczas której szybko ochlapiesz sobie koszulkę, może nie być ani komfortowa, ani bezpieczna dla zdrowia, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Błotniki przydają się także podczas dojazdów do pracy. Jeżeli jednak rower będziesz traktować jako rozrywkę, a w razie niepogody i tak planujesz wsiadać do auta, błotniki nie będą konieczne. Gdy zdecydujesz się na ich zakup, koniecznie zwróć uwagę nie tylko na to, by dopasować je do średnicy koła, ale również, by dobrze dobrać ich szerokość. W przypadku nieco bardziej agresywnego bieżnika weź poprawkę na to, że zakres chlapania będzie większy niż przy gładszych oponach.

Oświetlenie

Kolejnym dodatkiem, który wiele osób uważa za zbędne, jest oświetlenie. To osoby, które jeżdżą tylko w ciągu dnia, po ścieżkach rowerowych, parkach, lasach. Zdecydowanie warto jednak zawsze mieć choć niewielką lampkę, która umożliwi jazdę po zmroku, w mocno pochmurny dzień, a także zwiększy Twoją widoczność. Jeśli planujesz używać oświetlenia, optymalna będzie lampka, której liczba lumenów sięga 500. Dla tych jednak, którzy mają większe wymagania, zamierzają osiągać duże prędkości w ciemnych lasach, najlepszym wyborem będą lampki rozpoczynające się od 1000 lumenów.

Stopka

Pierwotnie crossowy rower damski tak samo, jak cross męski nie zostały wyposażone w podpórkę. Po pierwsze, stanowi ona dodatkowe obciążenie. Niby niewielkie, ale ziarnko do ziarnka i się uzbiera. Dodatkowo stopka może być niebezpieczna w terenie. Jeśli zaplącze się w krzaki lub zahaczy o wystający korzeń, leżysz, albo co gorsza, lecisz dalej, a rower zostaje za Tobą. Stopka przydaje się jednak wówczas, gdy masz załadowane sakwy i nie chcesz kłaść roweru na gruncie. Zwykle jednak wybierając się w dłuższą trasę, nie wymagamy od roweru mega zwinności i stopka w połączeniu z bagażnikiem będą wówczas bardzo praktyczne.

Na czym polega popularność rowerów crossowych?

Crossy należą do jednych z najchętniej wybieranych modeli rowerów. Wynika to przede wszystkim z ich wszechstronności. Decydują się na nie osoby, które oczekują od swojego jednośladu, że będzie on środkiem transportu w terenie miejskim, pozwoli dojeżdżać do pracy, na uczelnię, do szkoły, znajomych, a przy tym, będzie sobie również doskonale radził na polnych ścieżkach, wiejskich drogach i w wolny dzień pozwoli pojechać na piknik w lesie. Co ważne, rower crossowy po delikatnych zmianach osprzętu, może zastąpić rower trekkingowy, ale również górski. Nie będzie on miał oczywiście tak doskonałej przyczepności i stabilności jak góral, nie poradzi sobie z ekstremalnymi warunkami, lecz jako kompromis między rowerem turystycznym a górskim, jest najlepszym rozwiązaniem.

Rower crossowy fantastycznie sprawdza się w przypadku mieszkańców małych miasteczek i wsi, dla których nawet codzienna trasa do pracy to połączenie dróg asfaltowych, żwirowych lub wydeptanych ścieżek.

Chociaż rower crossowy nie nadaje się do wyścigów przełajowych, szosowych, ani też podjeżdżania pod strome góry po błocie, pozwala w całkiem przyzwoity sposób korzystać z roweru na różne sposoby. Z łatwością daje się stuningować i można się pokusić o stwierdzenie, że rower crossowy to kilka rowerów w jednym. Jest optymalnym rozwiązaniem dla każdego, czego nie można powiedzieć o innych typach jednośladów.

Zanim kupisz rower crossowy

Bardzo ważną kwestią jest rozsądek i podjęcie przemyślanej decyzji. Zakup roweru pod wpływem impulsu i dobrej reklamy często kończy się niezadowoleniem oraz sprzętem, który tylko zalega w piwnicy, garażu, albo co gorsza, w mieszkaniu. Jeśli zależy Ci na tym, by faktycznie korzystać ze swojego roweru, by używanie go przynosiło Ci radość, dawało satysfakcję, a przy tym, jak w przypadku rowerów crossowych, pozwalało czasem zostawić samochód pod domem, zrezygnować z komunikacji miejskiej, udać się do pracy czy na spotkanie ze znajomymi rozkoszując się przy tym świeżym powietrzem, dawką aktywności fizycznej dla poprawy kondycji i oczyszczenia umysłu.

Dlaczego zakup roweru crossowego to dobry pomysł dla amatora?

Jeśli nie jesteś osobą, która pała miłością do downhillu, planuje pędzić po asfaltowych drogach, ścigać się, uczestniczyć w zawodach kolarskich, a rower ma Ci służyć jako środek transportu i jedna z rozrywek po pracy, cross będzie świetnym wyborem. Tak naprawdę to najlepszy rodzaj roweru, który pozwoli Ci ocenić, czego oczekujesz od swojego pojazdu. Daje mnóstwo możliwości i pozwala doprecyzować swoje potrzeby.

Często popełnianym błędem jest zakup roweru górskiego przez osoby, które nagle poczuły zew i pod wpływem namowy kogoś znajomego lub kilku filmików w sieci, nagle zapragnęły jeździć w bardzo wymagającym terenie. W efekcie uda się zorganizować kilka takich wypadów, a potem rower ląduje w piwnicy, albo skoro już jest, zaczyna służyć jako środek transportu do pracy. Jazda po asfalcie na góralu nie daje takiej przyjemności, a rozwijana prędkość być może nie satysfakcjonuje użytkownika i w końcu związek z rowerem się rozpada lub co najmniej ulega mocnemu ochłodzeniu. Jeszcze jedną, ważną przeszkodą w podtrzymaniu ciepłych relacji z rowerem górskim bywa pozycja przyjmowana przez użytkownika za kierownicą. Niestety góral wymusza jazdę w pochyleniu, a rozstaw kierownicy jest szerszy niż w crossie. W przypadku osób zmagających się z bólami pleców, problemami z kręgosłupem, bardzo często pojawiają się przykre dolegliwości, które odbierają całą radość z jazdy.

Kupując dobry rower crossowy, zwiększasz prawdopodobieństwo korzystania z niego niezależnie od tego, czy masz ochotę wykorzystywać wyłącznie jego praktyczne właściwości, czy traktować jako pasję. Cross zapewnia pełen komfort, jest lekki i daje szansę na odkrywanie różnych aspektów kolarstwa.

 


Jeśli interesują Cię rowery crossowe, sklep CAR-BIKE ma w swojej ofercie profesjonalne modele. Znajdziesz tu cross damski oraz cross męski idealne do jazdy typowo rekreacyjnej, a także niezbędne akcesoria, które pomogą Ci delikatnie zmienić charakter wybranego roweru.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl